Motivation och drivkraft leder dig framåt.

Motivation och drivkraft leder dig framåt.

Våra jobbcoacher leder dig framåt med Motivation och Drivkraft.

Det vi behöver förstå är att motivation och drivkrafter ter sig olika för olika människor, ingen är den andra lik, men i grunden handlar det om att skapa en lust att göra saker. Hjärnan behöver stimulans och utmaningar för att vi ska växa och bibehålla intresset, man behöver något vettigt att göra och sysselsätta sig med.
Framför allt, att bryta rutiner!

Går man hemma länge och sänt iväg ansökan efter ansökan efter ansökan och ingen återkoppling alls, då kan man lätt tappa motivationen som leder till att energin dräneras. Drivkraften man hade innan har helt enkelt tagit slut och man vet inte var man ska börja någonstans. Då kan det vara bra att förstå hur man fungerar som människa och hur man lägger upp en plan för att föda motivationen igen.
Motivation och drivkraft leder dig framåt.

Här kommer några tips för att få upp motivationen igen.

steg ett

Sluta vänta.
Ställ dig frågan ”vad väntar jag på”?
Du kanske inväntar ”rätt tid” med att sända iväg en ansökan och säger att du ska vänta tills nästa vecka och skjuter upp den tanken tills den är bortglömd. Du kanske kommer med andra bortförklaringar om ”när” du ska sända iväg en ansökan eller du kanske har sagt några gånger ”jag sänder iväg ansökan när motivationen kommer.

Motivationen kommer inte per automatik, du måste aktivt göra något för att få något att hända. Inget händer om du inte gör något.

steg två

Struktur.
Sätt upp en ”to-do” lista som du behöver göra. Gör dem så realistiska som möjlig och som måste bli utförda. Sätt en deadline på varje punkt och organisera dem i prioritetsordning så du kan utföra dem så effektivt som möjligt.

Är du på stan – finns det något på listan som du kan göra samtidigt?
Du kanske har några samtal att ringa, kategorisera dem ”ringa från fiket”, ”ringa från kontoret”, ”ringa från föräldrarna”. Plötsligt blir det mycket tydligare vad du ska göra och när.

Nu har du skapat mer struktur i vardagen och kan agera mer effektivare.
Brainstorma med dig själv i fem minuter och skriv ner alla saker som du vet att du behöver göra. Använd ett tomt papper eller whiteboard. Små eller stora saker. Skriv ner allt, prioritera och sätt deadlines.

steg tre

Belöning efter varje delmål.
När du verkligen har tagit tag i något och fullgjort den, se till att belöna dig själv. Med belöning så skapas det en positiv energi och det tycker hjärnan om.
Se till att sätta upp små delmål istället för att sätta upp ett enda stort mål, för det kan kännas alldeles för mäktigt att ta sig till slutmålet när man står på första trappsteget. Så ta en sak i taget.

Sätt upp delmål och för varje delmål du fullgjort, belöna dig. Ingen kommer upp på sista trappsteget i ett enda stort kliv men man måste alltid ta det första steget och det är det första steget som verkligen räknas.

steg fyra

Håll ordning.
Det kan tyckas väldigt självklart men det är inte så självklart när man har tappat både motivationen och lustan. Försök att rensa ur saker som du inte använt på 3 år. Det kan vara garderoben, förrådet eller något annat där saker lätt hamnar i kategorin ”kan vara bra att ha”.

Den där saken ”kan vara bra att ha”, när använde du den senast? Hur många av den varan har du egentligen? Hur ofta använder du den? Har du inte använt den på 3 år, då kommer du nog troligen inte att använda den på ytterligare 3 år.

Se till att rensa bort allt sådant du inte behöver, då ska du se att din energi kommer att ta en helt annan vändning. Idéer skapas och med idéer föds motivationen. Så håll ordning och när du rensat, belöna dig.

steg fem

Bryt rutiner.
Gör något helt annat än vad du brukar göra. Brukar du alltid lägga ost på smörgåsen först innan du lägger på pålägget? Vad skulle hända om du gjorde tvärtom? Brukar du alltid köra samma sträcka för att komma till affären? Vad händer om du tar en annan väg? Vad kan gå fel.

För att komma ur de gamla invanda rutinerna så måste man bryta dem. Det kan vara roligt och spännande men framför allt så kan det bli helt underbart, för det känns lite som man får lite ”luft under vingarna” genom att göra något man inte brukar göra och genom den känslan börjar energin komma tillbaka och med energin kommer motivationen.

När du fått motivationen så kommer drivkraften per automatik. Med den känslan och drivkraften du fått kan fantastiska ansökningshandlingar skapas.
Kom ihåg: Motivation och drivkraft leder dig framåt.


Vill du ha hjälp med att skriva cv eller personligt brev, tveka inte att kontaka oss så hjälper vi dig gärna.